25 augusti 2011

LCHF Valnötsbröd

Det var längesen jag skrev något recept här på bloggen, så här kommer ett på ett supergott valnötsbröd. Jag har sedan tre veckor tillbaka ätit LCHFkost, ville mest se om det blev något bra resultat på min mage, då den är i det känsligaste laget. Har fått magknip efter maten säkert 3ggr/vecka förut, nu då? INGENTING!

Det är verkligen toppen!!

Det bör påpekas att jag inte var ett så stort fan av grädde o sådant förut, så jag vet inte vad som har flugit i mig, grädde is the shit! Men en som redan har tröttnat på grädden e pixen, haha. Det är helt fantastiskt att jag på helgerna kan äta min såkallade lyx-frukost: äggröra och bacon. Förut har jag fått kväljningar när pix ätit sånt till frukost på våra utlandssemestrar, vad har hänt?

Nåja, nog om det, här kommer superbrödet!


Så ni inte glömmer det jag alltid gör, sätt först ugnen på 175 grader!

4dl helt linfrö (200g)
2 msk fiber husk
2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk salt

Detta ska mixas till mjöl, jag öste ner allt i våran blender och det gick som en dans!
Sedan lägger du över "mjölet" i en bunke och tillsätter 1 msk brödkryddor och 4dl valnötter, rör om.
Tillsätt sedan 250g kesella (10%) och 6st ägg. (jag hade ingen kesella så jag körde på 2,5dl turkisk yoghurt, det gick superb)


Klä en brödform med bakplåtspapper (mitt var slut så jag smorde med smör och hade mandelmjöl istf ströbröd). Fördela den ganska kompakta degen i formen och grädda på nedre delen av ugnen i 80 min.
Låt svalna och servera sedan med massvis med smör och ost (ett av budskapen i lchf, haha)







Inga kommentarer: