17 januari 2012

Thailand - Bangkok

Jag har ju glömt bort att uppdatera sista delen av våran Thailandsresa, slarver! Nu har vi alltså åkt vidare till Bangkok och Lebua at state tower (vårat toppen-hotell).

När vi kom fram till vårat hotell trodde vi inte våra ögon, amazing! Man fick inte öppna dörrarna själv, inte trycka på hissknappen själv, knappt gå på ens egna ben ;) Vi fick vårat rum efter en stunds väntan i lobbyn, det blev lite mer krångel för vi checkade in 2 dagar i förväg än vad vi skulle. Väl uppe i vårat rum på 21 våningen packade vi snabbt upp väskorna och sedan hoppade vi in i en taxi, mot siam-galleriorna och mbk. Redan här kände vi verkligen hur airconditionen bokstavligen torkade ut våra hudar och färgen bara flög av oss. Vi gick runt och frös inne på mbk och tillslut gick vi ut för att värma oss, haha, det e inte ofta man får gå ut ur gallerian för att värma sig! Kvällen kom och vi åkte tillbaka till hotellet!

Dagen efter var det våran "fixa allt krångel dag". Första stoppet var Svenska ambassaden, en taxiresa på ca 30min. Hit fick Julia och Viktor följa med för att de skulle styrka att vi var vi på riktigt, haha, vi hade ju inga identitetshandlingar. Väl där tog allt sin lilla tid och vi fick gå upp för att ta kort och ned för att skriva på ngt papper och gå ut för att betala och gå in igen osv. När allt väl var klart behövde Viktor och Julia inte ens styrka att vi var vi, så så lätt var det att fixa ett pass i något namn, skuumt! Då mot nästa stopp, dit åkte vi själva, emigration-huset (vettefasiken vad det var för ställe egentligen) där vi skulle få en stämpel så vi skulle få åka ut från landet. Vi hoppade in i taxin och åkte, när vi åkt ett tag såg vi att han inte hade ngn taxameter. Då sa vi direkt; taxameter!! - Dont worry, sa han tillbaka.. Nehene, nu börjar ett litet kaos. Vi pratar med chauffören hela resan; vad kommer det kosta, sätt på taxametern,  hur långt bort e det osv. Han svarar typ; how much can u pay, dont worry, i´ll drive you two ways, dont worry!

Väl på plats, efter ca 15minuter (han påstod att resan skulle ta 30-40min) hoppade vi ut ur bilen, även chauffören. Vi gick till det stooooora huset och han sa: dont worry, i´ll wait for you. Jaja tänkte vi det här tar väl inte så lång tid, jojomensan, lunchstängt! Vi går ut till chauffören och säger att han kan åka för det kommer ta tid, svar; dont worry! I säkert 15 minuter försöker jag prata vett med han, men utan framgång. Han skiter fullständigt i vad jag säger och bara sitter och röker sina jäkla cigaretter.. Tillslut får jag ur han hur mkt han ska ha för two ways: 1000bath (SKÄMT)! Nonononoononooo... Oh efter mkt mer snack, skulle han ha 500bath för one way så fick vi åka hem på egen hand.. Galet mkt pengar för en så kort resa, okej inte så mkt pengar om man jämför med här, men väldigt lurade skulle vi varit iaf! Jag ruskar bara på huvudet och vi går in i huset.... Gud vilket dåligt humör han fick oss på!!

Efter typ 2h i det stooora huset e vi äntligen klara och våra nya pass e stämplade så vi kan åka hem!
Vi känner båda två att vi vägrar åka med chauffören hem så vi smiter ut i smyg, hoppar in i en annan taxi och kör hem igen. Alltså utan att betala alls, han får skylla sig själv! Och taxiresan hem tog 25min eftersom det va mkt mer trafik då, och det kostade 200bath, mkt mer rimligt!!!!

Sorry mega-updaten om detta men jag e fortfarande upprörd över hans dåliga uppförande. Han och den som var inne och snodde i våran bungalow har gjort att vi inte känner oss så sugna på att åka tillbaka till Thailand, på väldigt länge!


Nåja, allt var nu klart och vi kunde slappna av! Vi styrde vidare mot mbk och våran gratislunch (men den orkar jag inte ta upp mer ingående, haha). I Bangkok gjorde vi inte mkt annat än att shoppa! Så det blir inte så intressant att skriva (eller läsa). Vi var iaf på MBK, Siam Paragon, Siam Discovery, Siam Centre och Word Trade Center. Bra shopping och jag o Julia blev så glada när vi sprang på ett megastort Forever 21, thank you Lord!

Två kvällar var vi på bio, på Siam Paragon. Första filmen var Mission Impossible, den såg vi i en såkallad Nokia-bio. Där man hade en soffa man låg i med kudde och filt, mysigt! Filmen var bra, så den kan jag rekommendera! Andra filmen var Happy Feet 2, haha, i brist på annat, den var okej ;) Pix somnade, så han tyckte nog den var sådär!

Sista kvällen var vi uppe på hotellets skybar; scirocco, där hangower 2 filmen utspelas i början av filmen, och tog en drink. Jisses vad högt det var, 64 våningar, jag fick svindel på riktigt!!! Efter det åkte vi och åt mat på Cabbages and Condoms. Ett riktigt roligt ställe där man såg kondomer både högt och lågt.. God mat var det med!

Det jag minns mest från Bangkok e vårat fina hotell. Sängarna var så jäkla sköna och sista kvällen fick vi byta rum och flytta upp till våning 57(!!!). Frukosten var den bästa jag ätit i hela mitt liv!!! Jag minns även starkt hur mkt vi gick och letade efter mina bestick jag ville köpa, hahah! Tack gänget för erat tålamod, jag e så nöjd med mina fina bestick!! Tillsist, minns jag våran första och sista tuktuk-tur, sista kvällen. Julia hade aldrig åkt det så vi ställde upp för henne! Alla 4 satt ihopmosade i en tuktuk som körde som en dååååååre, det var nog en syn för ögat! Haha!!

Jag har säkert glömt massor, men så får det vara!












Alla bilder ville inte laddas upp, kan komma fler när jag har ork till det!

Inga kommentarer: