07 januari 2012

Thailand - Koh Maak

Då var det dags att ta speedboaten från Koh Chang ut till grannön Koh Maak. Vi hade väl inga förväntningar alls, förutom att det skulle vara "rätt så litet". Taxiresan till Bang Bao piren tänker jag aldrig göra om, man sitter som på ett flak men vänd åt sidan, så avgaserna bara sprutar upp till oss passagerare. Backarna går upp och ner och det e den tvära kurvan efter den andre. Som grädde på moset satt jag bakom chaffören som hade nedvevad ruta och satt o kedjerökte hela resan, uäk!

Väl i båten gick allt kalas och efter 1h var vi framme, vi bad en taxichafför köra oss  till en strand vi hade kollat upp och där skulle monkey resort ligga. Monkey var liiite för pittoreskt för vår stil, vi vill gärna vara lite "backpackers" men när det kommer till hotell spricker "den vanliga budgeten för backpackers" direkt. Nej till monkey men ja till strandens finaste hotell; (haha både jag i pix har glömt ved det hette, ops).. Men detta hotell låg bara ca 400m från Viktor och Julias hotell, de kom till denna ö en dag innan vi. Vi bokade 3 nätter på Koh Maak, två av dagarna var det mulet och sista dagen sken solen på ordentligt! Ena mulna dagen hyrde vi cyklar och upptäckte ön, HAHA den var så liten och öde så det var sjukt. Vi cyklade ner till ett hotell som hette Cococape på andra sidan ön, där var det otroligt fint och massa fiskar hoppade och visade upp sig! Efter det fick vi syn på en viewpointskylt, diiiit ska vi! Vi cyklade och cyklade, deras 1,7km kvar till viewpoint fick vi verkligen ta med en nypa salt! Sen kom en skylt viewpoint 70m -->  OCH vi gick och gick (i flippisar, big mistake), i en djungel (man skulle lämna cyklarna vid skylten)!! Tillslut gav vi upp, halvt uppätna av alla giftiga djungelmyggor.. Vi fick aldrig se den där viewpointen, haha! Men vi fick oss en cykeltur på ca 1mil iaf!

Koh Maak får många pluspoäng av mig pga att det fanns två hundar som totalt hade 12 valpar, 4 veckor gamla, precis vid våra hotell. Huuur söta som hellst, vi ville ha med några hem!!

I efterhand behöver vi aldrig åka tillbaka till Koh Maak, så bra var det inte. Väldigt outvecklat, lite för outvecklat för vår smak. Helt dött på kvällarna förutom de 4 hotellen på stranden som dukade upp middag på stranden.. Men det dåliga vädret påverkar nog oss rätt mkt med, finns ju inte så mkt att göra om regnet öser ner utanför, förutom att spela yatzy och kort då ;)

På denna ö åt jag den godaste chicken cashewnuts, i hela mitt liv, all credd till dom!!!

1,7km? JOTJEEENA!

Vilse i djungeln

Jag zoomade in vårat hotell från djungeln ;)
frukostutsikten

ett fiskstimm bildade ett afrika uppochned!

Hotellvy!
min favvovalp, döpte henne till Stella
HAHA, pix inspekterar valpen vi döpte till Jon

Sugen på käk!
Någon som fick bättre framgång

Tack och hej från Koh Maak, i nästa inlägg åker vi vidare till Koh Kood!