18 februari 2013

Vårat Dubai!

Fick ett önskemål om att knåpa ihop ett litet inlägg om Dubai, here you are!

Vi bestämde oss för Dubai efter mkt om och men, vi kände att vi ville ha både stadsliv, shopping och strand och det var precis det vi fick! Vi flög dit med Norwegian, mkt nöjda med dom så det var direktflyg och rätt bra prislapp! Vi bokade vårt hotell via Booking.com och vi e väl lagom nöjda med dom. Vi hade bokat in oss på Hilton Dubai Jumeriah Residences. Vi kom fram till hotellet kl 3 på natten och var helt slut i både kropp och knopp. Vi blev lite förvirrade när de i receptionen sa att vi skulle bo på våning 5 av 45, eftersom vi hade bokat en studio deluxe med havsutsikt, men jaja tänkte vi. När vi sedan öppnade dörren till våran fina studio blev vi rätt förvånade, ett ytte-pytterum med utsikt över en byggarbetsplats. Booking hade alltså informerat hotellet att vi hade betalat för att bo så, men efter lite gnäll så fick vi tillslut ändå bo i det här rummet i 1 dygn. För att sedan få våran fina studio, på våning 20, som var mer än FANTASTISK! Vi hade ett stort badrum, kombinerat vardagsrum/sovrum/kök och en stor balkong.

Jag var nästan gladare över våran egna tvättmaskin än över den underbara utsikten från balkongen, haha. Hotellet var grymt, frukosten var enligt mannen min topp 5 av de hotell han varit på (som e en hel del). Läget var perfekt, vi tänkte först att vi ville bo närmare alla stora shoppingcenter, men såhär med facit i hand hade vi gjort helt rätt val. Det var gångavstånd till tunnelbanestationen (som nästan var gratis att åka) som tog oss vidare till all shopping. Hotellet låg precis intill Dubai Marina, ett supermysigt ställe med massvis med resturanger och fina vyer, helt klart värt ett besök!

"The Walk" hette gatan utanför vårat hotell, där kunde man tillbringa många timmar på starbucks. Sittandes och stirrandes på alla miljon-bilar som rullade förbi. Pix var i himmelriket ;) Men även jag blev imponerad av alla fina bilar. Det var även på den gatan som vi åt våra middagar, många bra ställen fanns det! Men vårat favvo blev ett som hette ngt med asian food with a twist, dom serverade min topp 3 chicken cashew och då har jag ätit mååånga olika sådana i mina dagar..

Shopping, vårat favoritcenter blev Emirates, helt klart! Mall of Dubai e det största av dem alla men njae, vi gillade Emirates mera. När det gäller att shoppa utanför centrumen så var det inget vi gjorde, alls. Vi åkte iväg på en utflykt till Guldsouken och kryddsouken men kände väldigt snabbt att det hade vi kunnat skippat. Men då hade vi iaf varit där, check ;)

När det kommer till sol & bad så hängde vi mest på våran privata strand vid hotellet. En dag tog vi en taxi till Atlantis och åkte vattenrutshekanor och så vidare, helt klart värt ett besök! Vi beökte även en annan strand en taxiresa bort, Jumeriah Beach Park, men bekväma som vi e så gillade vi ändå våran egna strand bäst.

Ja, det var väl det hela, fråga gärna om du/ni vill veta ngt mer!

Vårat hotell e det orangea!