16 oktober 2013

Jakten efter de perfekta stolarna.

För en tid sedan möblerade jag om lite i vardagsrummet vårat. Det loppisfyndade bordet datorn stod på blev ist ett matbord. Vi e verkligen så nöjda med att numera ha ett mys-middags-bord att sitta vid. Men med det kom ett stort stolsproblem, vad ska vi ha för stolar till bordet? Vi började med våra fina trästolar som vi har fått av Niklas farmor. Men efter en middag på dom (och x antal stickor i rumpan) kände vi att det inte funkade med dom. De e så gamla så de e inte så sittvänliga, men fina ;)


Vi har iaf haft dom att sitta på ända fram tills nu, jag har inte mage till att ta bort dom. Men nu har jag ändå fått ge vika, dem funkar inte längre, gästerna e trötta på stickorna i rumpan, haha!

Men vilken djungel det e, stolsdjungeln. Jag kände väldigt snabbt att jag ville ha pinnstolar. Rätt nätta enkla pinnstolar. Jag började scanna av blocket, fy för blocket säger jag så här i efterhand. Sjuka överpriser och stolar som försvinner framför ens ögon för man inte hade svarat på ett mail inom 5 minuter. Näe, blocket och jag kommer nog inte bli så tajta. Jag fick bita i det sura äpplet och jag fick tänka om. Skulle vi slå till på de vita fina Eames-stolarna? Kostar skjortan men dom e så himla fina. Sen upptäckte jag att det numera kryllar av kopierade stolar av Eames. Då kändes dom inte så roliga längre. På samma sida som de kopierade stolarna fanns även en exakt kopia på våran Ghost kartell-lampa. De ser identiska ut, iaf det man kan se på bilderna. Men hur trist e inte det egentligen? Två tummar ner!!



Ja, så jag gick tillbaka till jakten på pinnstolarna igen. Men utan framgång. Tills idag, då jag vaknade av ett mms från svärmor. Två fina gamla pinnstolar från Nässjö stolsfabrik. Jag kastade mig på telefonnoch stolarna fanns kvar! De e från 1920-talet enligt gubben jag talade med i telefon. Han hade forskat lite om dom ;) Priset då, 100kr/st, snacka om underpris. Hade de sålts i Stockolm hade de kostat minst 400kr/st. Jag e så himla glad!! Så nu har vi två stadiga, stickfria pinnstolar och våran kartell. Någon till pinnstol sen e jag väldigt nöjd!



All credd till fina svärmor som dagligen har kollat annonser åt mig i vlt (västerås tidningen), då hon sett min besvikelse med stolar som säljs framför mina ögon. Och en puss till bästa Paps som har åkt och köpt dom till mig! 

Snart har jag dom här hemma och snart e de målade och perfekta!

Nu e det snart dags att hoppa på cykeln till jobbet! Laters!

2 kommentarer:

Madelene sa...

Härligt! Vilket fynd, spännande och se hur det blir när du fixat till dom sen :)

Ida sa...

Hej pinglan! Du... Har du några Dubaitips i rockärmen? Funderar just nu på var man ska bo, läge och sånt. Puss & Kram Ida (isaksson.ida@hotmail.com)