08 januari 2012

Thailand - Koh Kood

Ja då var det dags att ta speedboaten vidare till Koh Kood, ca 1h från Koh Maak. Dagen vi skulle åka var det lite halvstorm ute på havet, of course! Hela båtresan kände jag att nu spyr jag, nu spyr jag, men det gick bra! Båten flög runt på vågorna och jag bad bokstavligen till Gud där ute. Men efter ca 1h 20min var vi äntligen framme, första stoppet på ön var vid vårat hotell, lyx! Hotellet hette The natural beach resort och bestod av fina fräscha bungalows som var så jäkla lyhörda så det var inte klokt!

När vi kom dit kändes det inte riktigt rätt, vi hade lite andra "fina ställen" på våran handskrivna Koh Kood-lapp som vi fått av Thorsten. Och detta hotell hade ingen strand alls, alla solstolar låg alldeles intill vattnet men utan sand under stolarna... Viktor och Julia hade redan kommit hit en dag innan och de hade bokat totalt 4 nätter, så vi körde på detta iaf! Haha, en rolig liten konversation var mellan mig och han i receptionen, jag ska försöka dra den lite kort; So, do you want to book? I don´t know, we where looking after a hotell with a beach, we thought you had it here because the name of the hotell (the natural BEACH hotell). Ahhh, the beach yes but we have beach, after 4 o´clock, when the water goes out, you have the beach! (som om jag var knäpp, hahaha). PLUTTEN, gud vad sött sagt, klart dom hade sand, när tidvattnet åkte ut då kom deras "strand"...

Det lilla hotellområdet var helmysigt och det var det man hade. Det finns inga taxis på denna ö, trotts att den var större än Koh Maak. Ville man ta sig någonstans fick man hyra moppe. All mat, all dryck och de snacks man köpte i den lilla hotellshopen satte man upp på rummet (dom visste exakt vilka som bodde var så man behövde aldrig säga vart man bodde). Rätt skönt faktiskt, så man kände sig som hemma!

Alldeles intill vårat hotellområde låg faktiskt en strand, men man fick "vada" fram på stenar i havet för att komma dit, för vågar finns ju inte! Stranden hette Siam beach och e tydligen utsedd till östra Thailands finaste! Vet inte hur den fick den titeln då stranden bara var ca 2m i bredd, men den var väl fin! Men jag o Julia kunde inte riktigt koncentrera oss på att bara vara för det var kokosnötspalmer överallt ovanför oss, och vi hade bara en tanke i huvudet " man dör av en kokosnöt i huvudet"...

Dagarna gick och vi njöt i solstolen för det mesta. Men en dag hyrde vi moppar och åkte runt i princip hela ön! Orkar inte skriva vart vi åkte runt, men efter att vi kastat vår karta hittade vi iaf dit vi ville, smärtfritt!

Det jag kommer ihåg mest från Koh Kood e att det var rena rama zooet. Det var djur överallt! Och jag med mina ödlor, ja jisses! Här kom ödleöverfall efter ödleöverfall! Haha, men jag överlevde!

Hit vill vi åka igen, om vi tar oss till Thailand någe mer! Kan starkt rekommenderas, Koh Kood!




Hoppförberedelser


Andra stoppet på moppeturen, hotell Tinkerbell (?).  Killarna kom på nån slags gunga, typiskt! Viktor blev testkanin
Sen var det min tur
Det ser inte så farligt ut men både pix o Viktor står och puttar på fart.

TADA! Vi funderar på att reklama för sunving ;)
Vi hittade till ett vattenfall






Tillbaka på vårat hotell, yatzyspelande..
zoo
Hotellområdet sett från vår lilla pir

Turturduvorna får avsluta Koh Kood, nu åker vi vidare mot Koh Samet (äckelön!)

2 kommentarer:

sofie sa...

Åh så fina bilder, ni verkar haft det så bra... AVIS ;)

lovisa sa...

vilka underbara bilder, ni verkar ha haft det fantastiskt!