25 september 2013

DIY - WORK LAMP

Jag har länge suktat efter Design house Stockholms Work lamp, men ändå inte tyckt att den varit värd mina 1695 riksdaler. Men nu, mina damer (tvivlar på att det e ngn herre här inne), har jag knåpat ihop  en väldigt snarlik lampa, för dryga 300kr. Jag blev så glad när jag tog en runda i city på min lunch och sprang på galler-skärmen, men i fel färg. Då var det bara att tänka till lite så vips såg jag min fina lampa bli till i huvet. Vill ni veta hur jag gjorde? Såklart ni vill ;)

Detta behöver du:
Galler-lampskärm, jag köpte min på Claes Olsson
En stor glödlampa
En lampsladd (jag fick köpa en annan än den på fotot efter många svordomar)
Sprayfärg





Jag började med att spraya min lampskärm i Montana Golds guldfärg, jag lät den sedan torka över natten. Jag sprayade även den silvriga plupp på lampsladden som ni ser i bild, för jag kände för en helguldig lampa. Dagen efter var jag så förväntansfull över mina lampa så jag satte igång direkt och skulle fästa lamppluppen i skärmen. OH NO! Jag har köpt en sladd i för liten storlek, så den här pluppen som man ska skruva i lampan i åker igenom hålet på skärmen. Så ni vet, köp inte en sladd med knapp för på/av och vanlig kontakt. De e för små! 

Så ja, missnöjd tjej.com. Men idag tog jag mig till Claes Olsson och köpte en sladd som man egentligen ska hänga i taket. Köpte en lös stickkontakt (så man kan sticka in den i väggen) sen fick jag ta fram mina teknik-kunskaper från gymnasiet. Det gick smärtfritt och nu e lampan på plats!




Om jag älskar våran nya lampa? JA! Niklas blev positivt överraskad när jag sa att jag "tjänat" ca 1395kr, haha!

8 kommentarer:

Sandra sa...

Sååå fin! Jag sitter också och är helt DIY beroende för tillfället, hittade den där DIY lampan hos någon "marpan" och ska köpa in material i veckan! Sen ska jag göra lite andra grejer som kommer upp på bloggen senare :)) ��

Sandra sa...

Men du, hur byggde du ihop själva sladden med den som ska in i väggen? Är det super komplicerat?

Malin sa...

Sandra: Jaha, jag har inte sett det någonstans. Men nu i efterhand hade jag velat sett det innan så hade jag sluppit köpa fel slags lamphållare först (kostade mig 100kr). Nej det e väldigt enkelt! Bara att lossa de två kablarna från den lilla vita "sockerbit" dom sitter i och sätta fast dom i de två hålen i kontakten! Easypeasy ;)

Sandra sa...

Då ska jag testa det! :) tack!

Anonym sa...

Åh gud va fin! Jag vill med göra en! Vart köpte du färg, vilken sladd va de du köpte på Clas Ohlson? Och vart hittade du glödlampan? Väldigt kul att du börjat blogga igen!Kram Anna

Malin sa...

Anna: köpte en tyg-klädd sladd för taklampor. Tror till och med att den låg breve gallret i butik! För det var där idén kom ;) glödlampan e också från CO! Sprayfärgen köpte jag i en typ grafitti/färgbutik i Vasastan. Googla :) Vad kul att du tycker det!

Mia sa...

Men så påhittigt och snyggt! :)
Har själv gått och suktat efter tusenkronorslampan..... det är inte min karl så glad över haha :D

Erika sa...

Blev jättefin!